Minder eten weggooien - hoe doe je dat? - Samen aan de Bak
Sluit

Minder eten weggooien - hoe doe je dat?

Lees meer over hoe je dit kunt doen.

Minder eten weggooien – hoe doe je dat?

Niemand wil voedsel verspillen, maar we maken ons er allemaal wel eens schuldig aan. Om je op weg te helpen met het terugbrengen van je voedselverspilling, geven we je hieronder wat handige tips en hulpmiddelen. Ze kunnen je helpen om verstandiger eten te kopen, koken en bewaren.

 

De Koelkaststicker

Plak een sticker aan de binnenkant van je koelkast, zodat je weet waar je je producten kunt bewaren. In één oogopslag kun je zien welke producten je beter wel of niet kunt bewaren in de koelkast.

 

Gebruik een maatbeker

Giet je ook zomaar een geschatte hoeveelheid pasta of rijst in het kokende water? Soms schat je het misschien goed in, maar vaak heb je nog wat over na het eten. Het is misschien maar een beetje, maar tel ze eens een jaar lang bij elkaar op, dan is het ineens heel veel! Een simpele oplossing daarvoor is het gebruik een maatbeker. Je kunt gemakkelijker je porties afmeten, dat is niet alleen goed om minder eten te verspillen, maar ook goed voor de lijn! Je kunt niet ongemerkt meer te veel eten.

 

THT- en TGT-datum

THT staat voor Tenminste Houdbaar Tot en TGT staat voor Te Gebruiken Tot. Je vindt een TGT-datum op producten die zeer bederfelijk zijn. Wanneer de TGT-datum verstreken is, hoor je de producten weg te gooien. Het gaat dus om de laatste dag dat product nog zonder risico te eten is. Naast de TGT-datum is er zoals gezegd ook de THT-datum. Deze datum staat op producten die minder snel bederven. De kwaliteit van het product kan na de THT-datum wat verminderen, maar het product kan regelmatig nog veilig gegeten worden. En gebruik je neus en ogen, vaak ruik of zie je het wel wanneer eten bedorven is. Heb je twijfels? Neem dan geen risico en gooi het eten dan alsnog weg.

 

‘Restjesdag’

Je hoeft minder weg te gooien wanneer je slim omgaat met je restjes. Zo kun je deze restjes zeer gemakkelijk verwerken in bijvoorbeeld een soep of een salade. Ook handig voor wanneer je een avond wat minder tijd hebt om uitgebreid te koken. Dubbele winst, je bent sneller klaar en verspilt minder eten!

 

Tips voor anderen

Maak je lekkere smoothies van nét iets te rijp fruit? Kook je altijd precies op maat? Of zorg je ervoor dat er één keer in de week gekookt wordt met restjes? Deel vooral je tips en inspiratie met anderen, bijvoorbeeld op onze Facebook pagina voor Samen aan de Bak. Samen aan de bak voor minder voedsel verspillen!